Den 31 juli 1978 tilldelades Paule Defour (CLB) och Antoine Dumas (Bador) ett franskt patent för en ny metod för torrvärmeaktiverad epoxilimning av 5086 aluminium-magnesiumlegeringsslangar för glidpassade gjutna legeringsklackar, utfällningar, bottenfäste och bromsbro tillverkad av CLB. Detta skulle ge en mycket styvare och mer hållbar ram än den tidigare "skruvade och limmade" konstruktionen av de banbrytande italienska Alan dural -ramarna. Vitus broschyrer redogjorde för några av de andra fördelarna med konceptet:
  • fogning med lim är en teknik som används i stor utsträckning inom rymd och
  • luftfart av följande skäl:
  • det har inget inflytande eller effekt på egenskaperna hos legeringarna som bildar fogen, i motsats till fogning genom svetsning eller hårdlödning,
  • det ger en jämn fördelning av stress.
  • lederna är förseglade och skyddade,
  • det finns en grad av elasticitet som minskar chock,
  • mekaniska egenskaper är utmärkta,
  • det finns en hög grad av motståndskraft mot korrosion och mot åldrande.
  • Limmade konstruktioner ger utmärkta resultat förutsatt att ytan som ska fogas är noggrant förberedd innan limet appliceras. Rekommenderat förfarande följs noggrant och tid tillåts för härdning, viktbärande ytor och fogytor är tillräckliga och så utformade att mängden lim inom klackar kan kontrolleras exakt.
  • Citat: Peter C Kohler

Vitus 979 80´s

Campagnolo 980 Triomphe

Längd:  170-175cm

Spidel reglage och styrlager

Sadel Turbo skinn

Mått: 52-54    Stam 80    Styre  390

 

 

Vitus 979 80´s

Campagnolo Nuovo Record

Ram: 54-54  stam 90    (175-180)

San Marco Concor

Sintesifälgar