Chesini i Verona , Italien 1983

Besök: https://www.chesini.it/

URSPRUNGEN

För att se den första CHESINI-cykeln måste vi gå tillbaka till tiden mellan de två världskrigen.

Vi befinner oss verkligen 1925 när den första innovativa cykeln skapades från Gelmino Chesinis skickliga händer, grundaren av det prestigefyllda varumärket.Den första modellen av en racercykel, som heter CHESINI BICIPRECISION, smides det året, i verkstaden i Nesente, en liten by nära Verona.

Under efterkrigstiden växer verksamheten snabbt och 1947 förvärvar Gelmino Chesini en cykelfabrik, CICLI VALLETTI, och flyttar CHESINI BIKES huvudkontor till Via San Paolo.i Verona.

Sextiotalet är åren av den italienska ekonomiska boomen som medförde en stor förändring i människors rörlighet.Bilar var nu mer prisvärda och populära och började bli en statussymbol. Och så, för att ytterligare dra nytta av den djupa kunskapen inom finmekanik och på erfarenheten av produktion av distributionsmekanismer startar Chesini ett servicecenter för SINGER-sömnad maskiner.

Men CHESINI slutar aldrig att forska om innovativa lösningar för sina cyklar.1963 vinner en Chesini-cykel världsmästerskapen för solo 100 km för amatörer och 1964 och 1965 vinner CHESINI även världsmästerskapen för amatörer på 100 km.

Snart övergavs säkerhetsaktiviteterna och valde att följa passionen för produktion av cyklar av högsta kvalitet.Som Gabriele Chesini, son till Gelmino, och en ansträngande och dynamisk fortsättning på företaget, brukade säga,

Vår verkliga och unika avsikt är att bygga speciella racercyklar, perfekta för racerförare och amatörer

Med tiden blev det uppenbart att strävan efter detta mål stod i motsats till storskalig produktion, men det rådde ingen tvekan om vilken väg man skulle välja, snarare bestämde man sig för att sikta ännu högre genom att lägga till den berömda kvaliteten till och med det unika.
Idag är varje CHESINI-cykel speciell eftersom den är unik, handbyggd en efter en med engagemang, skicklighet, uppmärksamhet på detaljer och oförändrad passion.



Chesini

Campagnolo Triomphe 980

Modolo bromsar

Nya däck, ny sadel, nya bromshoods

Mått: 52-53   Stam 100   Styre 38

Pris: 6900:-

Chesini Xuno 80´s

STÅL: Columbus SL med indragna wires.

Campagnolo Super Record

Chesini Criterium 80´s

Chesini Criterium med arena framgaffel, microfusion .

STÅL: Columbus SL ram, handlödd med muffar.

Längd 1,78-1,84cm.

Bakväxel Shimano 600,Vevparti och framväxel Dura Ace. Vevarmslängd 170, drev 52/42.

Bromsar Dura Ace, handtag RX100, Styrstam SR 

Vevlager Stronglight med kapslade lager.

Sadel Selle Italia Gel. Frikrans Regina Guld 14-24, 6delad.

Kant-trådsdäck 28mm o slang

Fälgar Rigida SX100, 36/36 2,0 stainless spoke.

Mått: 58-57    Stam 9        Styre  41

Pris: 8500:-     NU: 7500:-

Chesini Arena 90´s

Frikrans Campagnolo 13-22, 8delad.

Tubdäck , fälgar Super Champion record Du Monde 36/36 2,0 stainless spoke. 

Mått: 58-58    Stam 10     Styre 39

Pris: 14000:-    NU: 12000:-

Nuvarande ägare av Chesini

Chesini X-Uno

Ej i mitt lager, tyvärr

Ej i mitt lager, tyvärr

STÅL: Columbus Cromor, handlödd med muffar.

Längd 1,78-1,84cm.

Campagnolo Chorus Gruppo, vevarmslängd 170, drev 52/39.

Styrstam 3ttt , styre 3ttt

Sadel Vetta Turbo Gel, skinn.

Dela den här sidan

Chesini Genius 1998 utrustad med Campagnolo Athena